Sådan oplever dagligvaregiganter, at nichemarked vinder andele igen
Først ville vi gerne. Så kom inflationen. Og så dalede tallene.
Nu ser det ud til, at danskerne igen køber plantebaserede fødevarer som kødalternativer og plantedrikke, der endnu en gang udgør 2 pct. af detailmarkedet, når man spørger Coop.
Det skriver Børsen.
Opsvinget i de plantebaserede markedsandele sker efter et par år med nedgang i salget af plantebaserede fødevarer som resultat af den høje inflation. Her har brugerne typisk søgt mod billigere og animalske produkter.
Mens brancheorganisationen Plantebranchen til Børsen udtaler, at "det ser meget positivt ud for de plantebaserede fødevarer", forventer trendekspert Louise Byg Kongsholm, direktør i Pej Gruppen, ikke, at markedsandelen til plantebaserede alternativer til eksempelvis kød vil nå op på mere end 5 pct.
I Salling Group udgør det samlede salg af plantebaserede fødevarer blot omkring 1 pct.
Omkostning og balance
Forburgernes villighed kan mærkes hos et af landets mest markante virksomheder, når det gælder plantebaserede fødevarer: Naturli' Foods.
Selskabet fra Vejen kunne for blot en måned siden meddele, at det er kommet ud af 2023 med et driftsresultat på 14 mio. kr. – fire millioner bedre end året forinden.
- Målsætningen blev opfyldt primært som følge af omkostnings-optimering, stod der i ledelsesberetningen.
Anderledes stod det til hos det Arla-ejede Jörd, der kom ud af samme regnskabsperiode med et underskud på 50 mio. kr.
I ledelsesberetningen for Jörd International, der producerer og sælger plantebaserede produkter, fremgår det, at årsagen til det skuffende resultat er øgede omkostninger til produktion og markedsføring, hvor der ikke har været en tilsvarende stigning i omsætningen.